Wednesday, 19 December 2012

Anda Muflis- Anda Masih Ada Peluang Kedua ......


Tampil beri kerjasama dan pandangan untuk cari penyelesaian. Itu peluang menanti mereka yang disenaraihitamkan serta diisytihar muflis terutama golongan muda bagi mendapatkan kembali hak serta bebas dari belenggu bankrap.

Menerusi pengumpulan maklumat di laman sosial facebook dan twitter, Pemuda UMNO bersama gabungan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) akan membawa semua pendapat berkenaan ke pengetahuan pihak berwajib termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak serta Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz untuk pertimbangan selanjutnya.

Menjelaskan perkara itu, Exco Pemuda UMNO, Datuk Sohaimi Shahadan berkata, pihaknya terpanggil untuk menggerakkan inisiatif itu berikutan rekod sedia ada menunjukkan lebih 240,000 orang muflis termasuk kakitangan kerajaan dan usahawan tidak mendapat pembelaan.
Katanya, hasil pertemuan bersama Jabatan Insolvensi Malaysia (MdI) di Putrajaya baru-baru ini, terdapat ruang untuk mereka kembali menjalani kehidupan seperti biasa dengan komitmen kerajaan untuk mengkaji semula Akta Kebankrapan 1967 seperti diumumkan Perdana Menteri dalam Perhimpunan Agung Umno 2012 lalu.

“Kita mahu mereka ini tampil untuk memberikan pandangan serta bekerjasama dengan kita. Hasil daripada maklumat itu, kita akan bawa kepada pengetahuan pihak berkuasa dan saya yakin, akta baru nanti memberikan lebih ruang kepada orang yang bankrap untuk mendapat peluang kedua.

“Difahamkan, hanya dua puluh peratus saja yang berjaya dikenalpasti sementara bakinya tidak diketahui. Kita bimbang jika tidak dicegah, ia akan mengancam masa depan serta produktiviti negara,” katanya pada sidang media Majlis Pelancaran Kempen Muflis @ Bankrap di sini, petang tadi.

Hadir sama, Presiden Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM), Datuk Mokhtar Samad dan Ketua Biro Pemantau Perkhidmatan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Abdul Karim Said Khadaied.

Sohaimi yang juga Pengerusi Biro Ekonomi dan Pembangunan Usahawan (BePU), Pemuda Umno, berkata, orang ramai boleh melayari blog 
www.muflis-peluangkedua.blogspot.com atau facebook dan twitter Muflis Peluang Kedua bagi tujuan itu.

Menurutnya, satu forum berkaitan isu berkenaan akan diadakan penghujung Januari depan dengan menghimpunkan mereka yang muflis untuk berbincang mengenai masalah terbabit dengan penyertaan beberapa Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK), Bank Negara Malaysia serta Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) bagi menjawab segala perkara berbangkit.

“Kita juga melantik artis Fizo Omar sebagai duta kerana dia juga diisytihar muflis, jadi saya berharap orang ramai mengambil peluang ini dengan sebaik mungkin,” katanya.

32 comments:

  1. Sy ingin bertanya bagaimana utk sy mnyertai muflis peluang ke2 ini? Apakh yg perlu sy buat? Sy tlh di isytihar muflis dan sy dah pergi ke jbtn lnsolvensi.tp jgka mase terlalu lama utk d lepaskn.hdup sy trtekan.sy ada 5org ank nk d tanggong.sy jgk blom ada kdiaman sendiri.slagi d isytihar muflis nmpknye sy trpakss mnumpang tggl d rmh mak mertua sy.tp smpai bila?jd sy hrp akn mndpt pnjelasan dr yg brkenaan.trimakasih.

    ReplyDelete
  2. Elok la dipercepatkn perkara ni. Dh ramai yg teraniaya, bank langsung x bg peluang. Siapa lg nk bela golongan spt kami? Suara kami pn x laku. Selaku kerajaan pemerintah, kami mengharapkn suara anda utk membantu kami. Repot polis dibuat pn x laku. Katanya ini kes sivil. Tipu tu bukan kes jenayah ke? Jabatan insolvensi pn bukan mmbantu golongan penghutang teraniaya. tp lebih kpd agen pengutip hutang bg bank. Selagi x bayar hutang org lain, kamilh kena bayar. Kalau skit seratus dua x pe, tp kalau dh hutang org berpuluh ribu nk suruh org lain bayar, x ke gilerrr? X wujud jabatan insolvensi pn x pe camtu buat habis duit cukai rakyat je bayar gaji pd jabatan x berfungsi.

    ReplyDelete
  3. Tp nk taw ape lk fungsi yg kate nk bg pluang kedua uh..lw ada pluang kedua yg d ckpkn uh cmane nk join?ada hrpn kew utk d kuarkn dr isytihar muflis bg yg teraniaya cm sy neh?lw nk join nk kena wat cmane?nk kene daftar kew? Cubelh trgkn cket utk sy taw..

    ReplyDelete
  4. Mcm xde kesudahan je episod ni?

    ReplyDelete
  5. Saudara zakir, apa yg anda gelakkan sakan sebelah sohaimi shahdan tu? Dah kaya ye sekarang?

    ReplyDelete
  6. Lega ada ruang pembelaan seperti ini. Sy ada CTOS, sbb pinjaman dgn koperasi. X boleh masuk AKPK. Jadi sy byr spt biasa dan tidak miss. Tetapi tunggakan byran sblum itu terus meningkat dgn bunganya. Sekrg jumlah loan 100k dah jadi 200k!! Akibatnya sy dh x boleh buka atau t/tgn akaun semasa atau akaun peribadi. Ini dh mcm muflis. Nak buat loan utk kecikkan jumlah ansuran pun memanglah x boleh dah. Kalau tidak boleh ringankan beban dan cantikkan bayaran serta bersihkan nama. Sedih sangat apa terjadi. Tak tahu lagi ikhtiar lain.

    ReplyDelete
  7. segala bantuan ikhlas dari yang prihatin semoga Allah jua yang memberi sebaik baik balasan.SESUNGGUHNYA doa orang yang dizalimi amat dimakbulkan. Kami.yg teraniaya sbg penjamin mengucapkan terimakasih kpd semua
    yg ikhlas membantu.

    ReplyDelete
  8. Saya Nizam dari Pulau Pinang,

    Sy ingin bertanya bagaimana utk sy mnyertai muflis peluang ke2 ini? Apakh yg perlu sy buat? Bank memang nak istiharkan saya muflis tapi saya akur dengan mahkamah untuk terus membayar dengan senjumlah wang. Jadi saya tidak di istihar muflis walau bagaimana pun nama saya telah di BLACK LIST hampir 15 tahun ini adalah kerana projek rumah terbengkalai , pemaju cabut lari kenapa pembeli yang di cari . kalau projek jalan dan rumah siap siapa yg tak nak bayar dengan gaji sebagai kerja kilang sebulan berapa la sangat RUMAH SEWA , SEKOLAH Ank 3 ORG,Hutang kereta kena tarik semasa ekonomi jatuh tahun 2000 - 2002 semasa tu saya kena buang kerja kerana kilang mengalami kemorosotan penjualan,apa kerja semua saya buat utk menampung keuwanggan keluarga masa tu kerja sapu sampah,sequrity guard,petrol pam. Asal mendatang duit utk hidup. Mana cukup untuk bayar hutang ,masa tu bank umpama membunuh dlm diam.Saya telah berbincang dgn bank jawapan nya ITU BUKAN MASALAH SAYA,Saya telefon JABATAN PERUMAHAN NEGARA KUALA LUMPUR JAWAPAN NYA KAMI TAK BOLEH BUAT APA-APA.
    Usia makin meningkat dari belum ada anak sampai anak 3 org nama saya di BLACK LIST.Impian utk sambung TAHAP 3 - TAHAP 4 terbengkalai kerana nama BLACK LIST.Bagaimana untuk meningkatkan pendapatan sedangkan pendidikan tak seberapa? Di harap dapat diri saya dan yang masih ramai lagi diluar sana di lepas nama dari di belenggu dgn nama BLACK LIST.

    ReplyDelete
  9. Saya ingin membuat cadangan kepada kerajaan KALAU betul ikhlas nak bagi peluang kedua.
    1. Mesti ada timeframe untuk seseorang jadi bankrap. Kalau hutang beliau bawah RM50k, dia jadi bankrap hanya untuk 3 tahun sahaja. Atas RM50k hanya jadi bankrap untuk 5 tahun sahaja. Lepas tempuh ini bankrap itu bebas dari segala nya.
    Efek situasi begini akan menyebabkan tidak sukahati je nak bagi pinjaman membabi buta. Untuk si bankrap, INI LAH peluang kali kedua beliau. So dia dah menjalankan hukumannya.

    2. Undang undang sekarang menghukum bankrap macam hukum bunuh. Bank/pemihutang bebas mcm tu je. Macam kes rasuah lah orang yang bagi dan terima tu di hukum setimpalnya.

    Please go along this line. Dekat luar negara mereka buat mcm ni juga. Hj Zainorin

    ReplyDelete
  10. Salam
    Saya antara seorang yg terjebak dgn dunia muflis ni.saya telah cuba berbincang dgn pihak bank utk byran ansuran mengikut kemampuan saya.tetapi di tolak dan pihak bank mahu saya membuat pembayaran mengikut kehendak mereka sedangkan saya sudah memaklum kan kemampuan saya.pihak bank masih ingkar dan betegas agar amaun yg harus saya bayar mengikut kehendak mereka dan di luar kemampuan saya.akibat nya saya mengendahkan perkara ini.selepaa 10tahun kes ini,saya diistihar kan muflis dan di sekat segalanya.benar insolvensi akan beri peluang utk membuka acc dan sebagainya.tetapi secara logiknya bagaimana utk dpt kerja bila da muflis.jadi kemana?

    Bagi saya sekiranya kerajaan benar mahu beri peluang kedua,bantu si muflis ni dari segi pinjaman utk membayar semula ke bank yg berkenaan.saya yakin semua pemuda yg diistihar muflis akan lebih berhati hati bila mendapat peluang kedua.demi menjaga nama mereka.seperti saya,saya akui mmg punca dari kesilapan saya sendiri,tetapi apa peluang yg ada lagi,kalau di beri,pasti saya berhati-hati,xnak pisang berbuah 2 kali.

    Fazal hussain
    fazal_hussain_fh@yahoo.com

    ReplyDelete
  11. Saya cuba menghubungi sekretariat program muflis-peluang kedua ni.hasilnya saya hanya di layan oleh peti simpanan suara.adakah program ini benar2 ingin membantu atau hanya gimik sempena kehadiran PRU??????

    ReplyDelete
  12. Bagaimana utk menyertai muflis peluang kedua ni?

    ReplyDelete
  13. Bagaimana status program ni? Saya juga telah dibankrapkan bank,cuma belum diisytiharkan oleh insolvensi.

    Jika perlukan orang untuk jayakan program ni,saya sanggup sumbangkan keringat,bekerja sehingga pengsan pun saya sanggup.

    Betul2 menyesal dengan perbuatan lalu. Bagilah kami tebus peluang kedua.

    ReplyDelete
  14. Program ni betul2 wujud atau sekadar promo gimik je?segala pertanyaan n kemusykilan berkaitan cara nk.sertai.program langsung tiada maklumbalas...harapan palsu ke apa ni??

    ReplyDelete
  15. program nih kencing je la aku rase..xpe pape info trkini langsung psl mende nih...saje nk glemer je kot...

    ReplyDelete
  16. saya terpaksa pindah dari kl ke kelantan gara2 rusuhan kaum sebab tersepit ditengah-tengah gara2 nak selamatkan budak melayu dari kena belasah oleh kaum cina yang separuh mabuk dari jb kota tinggi & perkara ini berlaku di kuchai lama kl. akibatnya hilang mata pencarian & terpaksa melakukan kerja2 kampung demi mencari sesuap nasi & tentu sekali tidak dapat membayar hutang walaupun jumlahnya hanya sekitar 6 ke 7 ribu. akibatnya diishtiharkan black list. persoalannya adakah blacklist boleh bertukar menjadi muflis disebabkan bunga faedah yang melampau-lampau yang di "charge" oleh pihak bank? kalau ini yang berlaku, siapa2 tak kan mahu bayar kerana riba yang berlebih-lebihan. apakah peranan kementerian hal ehwal pengguna dalam kes sebegini?

    ReplyDelete
  17. nie sume angan-angan je atau senang kata janji kosong... kalau betul dorang ni nk jalankan langkah dlm membantu kita2 nie yg muflis, pasti tindakan drastik akan diambil... ni blog tahun 2012...ni dah masuk tahun 2013... ape je langkah yg yang dah diambil? ade korang dengar ape2? xde kan? ni sume syarat nk bg harapan je... korang igt bank ni senang2 nk tolak ansur n nk bg peluang kedua? xde maknanya.... dorang lg klu blh nk duit dorang penuh... xkisahlah yg peminjam or penjamin...bg bank...sume same... janji blh dpt duit balik... kerajaan pon satu... dah nama pemerintah...kuasa veto n segala arahan blh diarahkan utk kuatkuasa.... tp ape je yg dibincangkan? pasal bangkrap? mane ade.... aku pon xtau sape or badan mane yg betul2 nk tlg kita2 nie yg bangkrap... dlm parlimen pon xde kuar lgsg isu pasal nk bantu... kita nk harapkan sape lg utk suarakan mslh kita? nk tggu ade menteri2 yg bangkrap bru nk ubah dasar kebangkrapan? sblm ni kita ade dengar pelbagai pihak nk buat itu ini utk bantu kita yang bangkrap ni.... tpi last2.... ape je yg dengar lg? xde pon... senang kata, org2 yg dok heboh nk bantu bagai ni pon ade kaitan dgn bank gak... kene marah ngn bank then trus xjadi nk tolong... trus putus idea... nk harapkan sape lg utk bantu kita????? aku byk gak surf kat internet ni pasal nk settlekan masalah bangkrap...tp xde satu pon yang boleh pakai... sume nk pakai duit yg banyak... ape dorang ni xde akal nk pikir agaknye... kalau kita ni ade duit...xdela kita ni sangkut dengan bangkrap... dah tentu bile bangkrap ni byk yg xblh nk buat... kdg2 org yg buat akta ni pon bebal gak... buat akta then buat jalan penyelesaian... tapi xkaji keberkesanannya n xkaji ape yg boleh utk membantu kita2 ni.... nk kata insolvensi ni membantu...xde maknanya... dorang tu pon makan gaji...charge plak nk tinggi... ape kes... aku rasa kita2 yang bangkrap ni kene buat persatuan... then baru kita boleh bersuara...klu stakat kita sendiri2 je yang bersuara...memang tenggelam la jwbnye... kita kene lakukan sesuatu...kita buat stail cina... berpersatuan...tu yang menguatkan organisasi dorang n tu yg buatkan ape yg dorang minta pd kerajaan selalu dapat... bersatu teguh...bercerai roboh.... kalau korang ni xcaya...korang boleh kaji sendir ape jua yang aku tulis dalam ni... korang boleh try surf kat internet...

    ReplyDelete
  18. sambil lalu ni aku nak cite sesuatu yang dah berlaku pd aku sblm aku dijatuhkan bangkrap. mase tu tahun 2011... aku belum bangkrap lagi...just dapat surat2 peringatan je dari bank... then aku pon pergi ke AKPK kat melaka ni kononnya nk bantu diri dri kene bangkrapla... so aku pon pergi n mohon utk ikuti program kat AKPK... mulanya aku dapatkan statement dari Bank Simpanan Nasional...then aku minta pegawai di AKPK melaka tu utk tgkkan samada aku boleh ikut ke x program tu...then pas pegawai tu check segalanya...dia kata aku layak n boleh ikut program tu... so dalam hati ni pon suka la...sbb aku boleh cover hutang2 aku dari Bank Simpanan Nasional, Bank Rakyat & Maybank... So aku pon apply... tunggu punya tunggu.... akhirnya aku berjaya ikuti program AKPK di bawah BANK NEGARA MALAYSIA tu... tapi korang nak tau x? pada hari aku ditelefon oleh pihak AKPK bgtau yg aku berjaya ikuti program tu... xsampai sejam kemudian aku dikeluarkan dari program tu... Kejam kan? nak tau kenapa? Sebabnya ade pegawai dari BANK SIMPANAN NASIONAL HQ yang telefon pegawai AKPK n minta aku dikeluarkan dari program tu... korang bayangkan.... betapa berkuasanya pihak bank dan betapa kecilnya kuasa BANK NEGARA MALAYSIA... boleh tunduk n ikut arahan dari pihak bank... then aku pon xpuas hati... aku pi Bank Negara kat JB...aku buat laporan sbb pegawai yang kat Bank Negara sane bgtau aku yg aku boleh buat laporan pasal tu... Then aku pon buat report.... Lepas tunggu selama 2 minggu...aku pon dapat surat balasan dari report aku tu dari bank Negara Malaysia... Simple je ayat yang dorang tulis dalam surat tu... " Anda diminta untuk berurusan dengan pihak bank tersebut bagi menyelesaikan masalah anda. Terima Kasih." hati aku trus jadi panas... Ape bank negara ni xde kuasa ke????? baik aku xyah buat report klu stakat nk kata mcm tu....tol x? padahal masa tu, pihak bank rakyat & Maybank dah bersetuju utk aku ikuti program tu... korang nmpk x kuasa bank ni mcm mane? sbb tu aku mmg sakit hati dengan bank simpanan nasional smpi skung... kita bukan xnk bayar...tp dorang ni mmg nk kita bangkrap... walaupon bank simpanan tu bank org melayu or senang kata bank kerajaan...dorang mmg langsung xboleh nk tolak ansur... Bagitau la pd rakan2 kita yang lain...jangan la buat pinjaman di bank simpanan nasional. Boikot bank tu... aku bukan boikot kerajaan tp aku boikot BSN...sbb org atasan dorang hanya bertopengkan MELAYU dan tidak membantu.....

    ReplyDelete
  19. nie email aku : syafiq0080@gmail.com

    ape2 boleh email kat aku.. n aku harap akan ade pihak yang membaca post2 aku ni... bukan aku mengeji rancangan mereka2 yang nk bantu org2 seperti kita yang bangkrap ni...tapi biarla ada kesudahannya n bukan sekadar kata2 kosong je.... percayala...selagi tiada langkah yang diambil untk selesaikan isu bangkrap ni n golongan seperti kita tidak dibantu... Bukan Malaysia yang akan bangkrap...tapi Malaysia akan masuk rekod dunia kerana mempunyai rakyat yang paling ramai bangkrap di dunia... n mase tu ekonomi malaysia akan merudum jatuh.... cuba tny pakar ekonomi, apa yang boleh disumbangkan oleh golongan bangkrap mcm kita ni seramai 250000 orng jika kita dibantu???? setiap org pasti melakukan kesalahan...tp xbermakna mereka xboleh diberikan bantuan n xboleh berubah... Kami dah tau kami salah n kami belajar dari kesilapan kami yg lalu... oleh itu bantu la kami agar kami mampu bangkit semula.... aku nak bagi beberapa cadangan kepada mereka2 yang dah buka mulut nk bantu org2 mcm kami ni... aku ni bukan org cerdik pandai...tp aku dikurniakan otak... pe kata korang2 ni pi jumpa PM n bincangkan pasal perkara ni dengan serius... panggil bank negara n bank2 yang ade... bincang elok2... bank2 ni pon buka sbb nk cari makan... so nk xnk dorang ni kene dgr arahan dari pemerintah... kaji semula pantang larang bg seorg bangkrap... aku rase kami ni bukan golongan yang membuat jenayah berat seperti membunuh pon...n xperlula terlalu byk sekatan yang perlu... pasal hal sita2 ni...rasenye xperlu...sbb kebanyakkan dari golongan kami ni yang berkeluarga... so klu dah kene sita tu mane nk tinggal or ape yang nk dipakai kan? cuba korang ni pikir... bile dah hidup merempat n anak2 xdpt disekolahkan...so dimana berjayanya matlamat negara dlm membantu rakyat n dasar pendidikan negara juga jg tidak berjaya... jangan korang ni pikirkan pasal hati n perut pihak bank... dorang dah memang ade duit je manjang... so bantu kami2 ni... tapi 1 je yang aku minta, kalau xdpat bantu kami 100%....bantula kami untuk bangkit semula... tu je harapan aku n harapan bagi golongan yang bangkrap ni... kami bukan penjenayah...kami bukan pemberontak...kami adalah RAKYAT MALAYSIA.... Kepada Perdana Menteri yang dihormati, kami berharap Dato' dapat membantu kami...golongan kami bukan kecil jumlahnya...beratus ribu org... dan kami adalah antara golongan yang dato' terlepas pandang. kami minta dato' bantulah kami... 1 MALAYSIA...

    ReplyDelete
  20. Berfungsi lagi ker peluang kedua ni atau hanya khabar dari rupa..

    ReplyDelete
  21. http://bm.1mfx.my/ yg no ke mende nyer??

    ReplyDelete
  22. Seperti x ada susulan jer cadangan peluang kedua ni,,,
    atau bagaimna yaa,,,

    ReplyDelete
  23. salam buat semua yang ada mempunyai masalah tentang istihar muflis atau bankrupt.. boleh buat satu perjumpaan atau kumpulan yang menghadapi masalah ini. kumpul sebanyak mana ahli. dan buat satu mesyuarat untuk buat surat rayuan permohonan pembayaran semula. kumpulkan ahli. untuk satu group. bukan tak mahu bayar tapi kita selesaikan satu persatu atas kemampuan masing2. semua pihak dapat hak. bank dapat balik pinjaman dan penghutang tidak tersepit. ini cadangan saya. sekiranya ada berminat bole email ke rinamohamad2301@gmail.com. kita berusaha untuk ke arah lebih baik. kumpulkan sebanyak mungkin bagi mereka yang di istihar muflis.

    ReplyDelete
  24. saya belum bangkrap lagi, tp da menuju ke arah tu kot...skit masa lagi...da g akpk tp rasanya cam tak mampu nk commit bayaran yg dia suruh byr tiap2 bulan tu..., ntah lah...duit yg ada pon duit epf je ratusan ribu...boleh tak gunakan duit tu untuk bayar, furthermore duit kita sendiri, tak de jalan lain lagi..., umur pon tak tentu boleh capai umur 50 atau 55 thn...

    bantulah kami PM

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. saya telah terima hukuman ini sejak 1990 kerana hanya jadi penjamin. orang yg saya jamin tiada tindakan apa-apa. Tengok betapa lemahnya sistem perundangan negara kita.

    Bru-baru ni dengar ada pihak yang prihatin nak bantu kami semua.....tapi skrg nie4 dah nampak sejuk sbb PM buat tak kisah barangkali.

    Kita nak rasa apa itu yg dikatakan rakyat didahulukan tu........nie mcm nampak keuntungan yg didahulukan saja...

    klu benar-benar nak bantu tolong bagi tahu apa benda yang harus dibuat dan mana pejabat yg harus dipegi....

    klu hanya takat berimpun dan luah rasa hati ramai2 tu tak ada faedah dan bukan jalan penyelesaian...

    ReplyDelete
  27. korang rasa camne...frust dgn kerajaan kita, masih tk ada apa2 perkembangan pon pasal hal muflis ni..., kadang2 tu rela je dibangkrapkan bia tak payah bayar terus hutang bank ni..., sbb kerajaan pon dgr ckp bank je kan, bukan nak tolong rakyat pon...

    ReplyDelete
  28. saya ni bankrup diusia 23 tahun... bankrup disebabkan kan perniagaan yg dijalan kan oleh abang kandung... akhirnya pernigaan jatuh.. nama saya sekali terbabit sehingga jatuh muflis.. di usia muda sudah diishtiharkan bankrup.. bayang kan bagaimana masa depan saya yg ingin memiliki aset seperti org lain... baru baru ini syarikat tmpt sy bekerja mengada kan seminar di luar negara.. kata nya jika atas urusan kerja kita boleh momohan perlepasan keluar negara dgn insolvensi.. tetapi saya perlu membayar sejumlah wang yg sememang nya tak masuk logik diakal semata mata ingin mengikuti seminar company keluar negara yg semua perbelanjaan ditanggung oleh company.. tetapi sy pula perlu membayar ke insolvensi tidak melebihi 5k atas perbincangan jika ingin keluar negara.. sampai bila saya perlu hidup dalam kebankrupan diusia semuda ini... tiada penyelesaian...

    ReplyDelete
  29. Kekadang jadi bankrap lagi bagus, tk payah bayar income-tax..

    ReplyDelete
  30. Aper cite peluang kedua ni

    ReplyDelete
  31. Sya nak beli rmh pn x blh sb di cop bankrap....diharap kerajaan dapat bantu ...golongan2 muflis...sya buntut x tau nak bt ape lg....anak dh 2 umur dh meningkat....bank yg sya muflis tu sya bayar ansuran2 ...mcm ni lambat lg la nak dpt rmh sendiri...di harap kerajaan dpt bantu...

    ReplyDelete