Sunday 16 December 2012

Semakan Status Bangkrap di Malaysia : Antara Punca Utama Hutang Kereta (25%) & Hutang Rumah (12%)


Status Bankrap1 Semakan Status Bangkrap di Malaysia : Antara Punca Utama Hutang Kereta (25%) & Hutang Rumah (12%)
Bagi kami mana-mana parti politik yang mempunyai dasar yang cuba “memenangkan” rakyat Malaysia dalam 2 hal (kereta dan rumah) yang cukup dekat dengan golongan muda khususnya dan rakyat Malaysia umumnya akan ada kelebihan dalam Pilihanraya Umum ke 13 kelak.
Isu ini sudah berlarutan cukup lama yang yang man masih belum nampak jalan penyelesaiannya sekatakat ini. Dimaklumkan hutang perumahan dan hutang kereta merupakan antara penyumbang tertinggi yang menyebabkan ramai kalangan rakyat menjadi bankrap di Malaysia iatu di tanahair sendiri selain daripada hutang peribadi atau personal loan. 

SOALAN DAN JAWAPAN MENTERI BAGI MASALAH BANKRAP DI MALAYSIA

Jawapan balas Menteri di Jabatan Perdana Menteri berdasarkan hansard Parlimen
Bankrap Malaysia  Semakan Status Bangkrap di Malaysia : Antara Punca Utama Hutang Kereta (25%) & Hutang Rumah (12%)
Semakan Status Bankrap Semakan Status Bangkrap di Malaysia : Antara Punca Utama Hutang Kereta (25%) & Hutang Rumah (12%)
Penjawat Awam Bankrap Semakan Status Bangkrap di Malaysia : Antara Punca Utama Hutang Kereta (25%) & Hutang Rumah (12%) Itu sebab kami cukup bersetuju syarat untuk membuat pinjaman yang diarahkan oleh Bank Negara bermula awal tahun ini diperketatakan walaupun mendapat bantahan kalangan anak muda terutamanya. Tetapi apa pilihan yang ada sekarang ini? Sememangnya perlu ada pengawalan dan garis panduan supaya kalangan individu yang benar-benar ada kemampuan untuk menampung pinjaman yang dipohon sahaj diberikan pertimbangan dan kelulusan. Berbanding sebelum ini, pemberian pinjaman dilihat cukup longgar. Tetapi…….
Adakah cukup sekadar hanya Bank Negara yang bertindak sendiri danrakyat Malaysia terpaksa “berkorban” menahan impian buat sementara waktu ketika ini tetapi dalam pada masa yang sama harga kereta dan harga rumah di Malaysia dilihat masih lagi cukup angkuh untuk diletakkan pada nilai yang agak munasabah dan mesra pengguna? Kereta sekarang ini sudah menjadi suatu keperluan dikala pengakutan awam masih lagi ditakuk lama. Apa lagi pilihan untuk majoriti rakyat di Malaysia untuk bergerak?
  1. Cukai kereta di Malaysia masih lagi ditahap membebankan. Kami berikan satu contoh jikalau kereta yang bernilai RM60,000 contohnya dan kemudian memohon pinjaman kereta untuk tempoh 9 tahun
  2. Berapa jumlah keseluruhan yang perlu anda bayar kepada bank? Jumlah boleh mencacah sekitar RM100,0000
  3. Harga modal kereta tanpa cukai sahaja sudah mencecah RM35,000
  4. Nampak tak implikasinya, antara hubungan harga kereta dan dengan kadar interest bank lagi, sehingga ramai kalangan rakyat Malaysia bekerja selama ini berhadapan dengan nilai pembayaran semul riba pada kadar yang berlebihan.
Walaubagaimanapun, jika ada dasar yang lebih baik selepas ini bagi membendung masalah harga kereta dan harga rumah di Malaysia selepas ini, rakyat Malaysia terutamanya golongan muda yang cukup mudah terjerumus dengan masalah bankrap  ini, berpadalah ketika berbelanja.
“Ukur baju di badan sendiri. Jangan jadi papa asalkan dapat bergaya”
Sekarang ini kalau duduk di Kuala Lumpur dengan gaji RM2,500 contohnya dengan status sudah berkahwin mempunyai anak serta tanggungan kereta dan rumah, memang tidak mencukupi.
Kes harga kereta mahal di Malaysia contohnya hanya ada satu sahaja punca utama disebalik apa yang berlaku hari ini dan penyelesaiannya :
  1. Contohnya kes Proton
  2. Pembekal yang menjual komponen & barang kepada Proton adalah kalangan “pembekal yang bertuah” dilantik oleh Proton untuk membuat duit atas angin pada keuntungan yang berlipat kali ganda pada kualiti yang tidak setara. Dan inilah juga “nanah” yang masih belum mampu diatasi oleh pihak Proton sehingga kini. Dan nanah seperti ini jugalah yang menjadi antara punca utama kenapa VOlkwagen tidak berminat bekerjasama dengan Proton
  3. Jadi apabila modal buat kereta menjadi mahal disamping mahu membuat keuntungan berlipat kali ganda, mulalah merangka dasar untuk menjual harga kereta proton menjadi mahal
  4. Penyelesaian terbaik yang mampu dilaksanakan sehingga ke hari ini, naikkan duit import, duti eksais supaya kereta Proton yang diangkat menjadi kereta Nasional menjadi kebanggaan ramai rakyat Malaysia dapat bersaing dengan model kereta-kereta import yang lain
  5. Akhirnya, kereta rakyat Malaysia memerlukan kenderaan, mereka hanya memerlukan pilihan yang terhad dek bergantung kepada komitmen dan pendapatan masing-masing rakyat Malaysia.
  6. Disebabkan itu, rakyat Malaysia terpaksa membayar lebih semata-mata untuk mendapatkan sebuah kereta yang dianggap keperluan pada masa kini.
Mengapa perlu rakyat Malaysia pelru bayar sekali ganda sedangkan lebihan wang tersebut boleh digunakan untuk tujuan lain?  Bagi kami dasar yang dibuat oleh Bank Negara ketika ini belum cukup kuat lagi selagi belum ada dasar yang yang dibuat oleh kerajaan persekutuan bagi berikan lebih banyak ruang dan peluang kepada “rakyat Malaysia untuk memilih”ketika mereka mahu berbelanja.
P/S : Soal harga rumah pula contohnya perbanyakan lagi harga rumah mampu milik, berikan ruang dan peluang untuk rakyat Malaysia merasai nikmat tinggal di tanahair sendiri dengan memiliki sebuah rumah untuk didiami tanpa dihimpit babanan harga yang menekan mereka-mereka ini. Apa respon anda pula? Cadangan?

Sumber: BeritaSemasa.Com

33 comments:

  1. Kereta dah memang cukainya tinggi.. yang lebih teruk lagi rakyat yang beli kereta dan membuat pinjaman terpaksa membayar faedah kepada bank keatas pinjaman kerana terpaksa tanggung termasuk kos cukai.
    Yang bagusnya.. kalau harga kereta 100k dan nilai sebanar mungkin 60k + 40k(cukai)... dicadangkan nilai pinjaman dari bank yang dikenakan faedah hanyalah keatas 60k sahaja.
    harap boleh faham cadangan ini..

    ReplyDelete
  2. Bagaimana pulak dgn pekerja swasta dgn gajipun tak setimpa,saya pun di senarai hitamkan.nak beli rumahpun sampai skg tak mampu nak beli,sebab disenaraihitamka.apakah kesudahannya.hanya tuhan yg tahu..begitu ketatnya polisi bank,,dahlah kat kuala lumpur kos sara amat tinggi.pada siapa lagi nasib org seperti saya ni dibela

    ReplyDelete
  3. Sekarang harga rumah pun sudah terlalu tinggi,bagaimana dgn rakyat yg pendapatan rm3000 kebawah,adakah layak membeli rumah.lainlah dgn sektor kerajaan mudah pulak dapat pinjaman.swasta pulak susah dimana jaminan janji-janji.perkeja swasta di anak tiri,pekerja kerajaan pulak anak emas.saya syorkan kalau pekerja swasta tak dapat pinjaman biarlah sama-sama susah baik dari pekerja kerajaan dan swasta.barulah adil

    ReplyDelete
  4. Disini saya ingin kongsikan bagaimana saya terpaksa menjadi salah seorang ahli kelab muflis sedangkan saya amat takut akan perkataan itu. Satu ketika saya membeli sebuah kenderaan dgn hasil titik peluh saya tetapi setelah berkahwin saya disuruh berenti kerja dgn alasan dia mampu membayar ansuran bulanan kereta saya tetapi setelah beberapa bulan saya dapat tahu yg bekas suami saya tidak membayar ansuran kereta tersebut. Dengan berat hati saya terpaksa melepaskan kereta tersebut saya telah menolak kereta saya disebuah kedai kereta terpakai di kajang dan terlah membayar duit tunggakan dan denda sebanyak 3k saya juga telah menandatangan surat tukar nama kerana terlalu takut disenarai hitamkan setelah 5tahun belalu saya ingin membeli kereta dan telah kebank yg sama dgn harapan yg berkobar2 untuk mendapatkan kereta baru tapi pegawai bank memberitahu saya yg saya masih berutang sebanyak 50k alangkah terkejut sehingga saya jatuh terduduk dibank tersebut. Disini saya ingin bertanya tuan puan siapakah yg bersalah dalam hal sebegini??? Dan sekarang saya telah muflis dan tidak punya apa-apa selain anak itu la harta yg saya ada dan saya bermohon sangat agar saya diberikan peluang kedua oleh pihak yang berkenaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puan menjual kereta puan, puan maklumkan tak kepada pihak bank yang memberi loan tersebut.puan ada simpan salinan surat pindak milik?

      Delete
  5. kekadang orang dimomokkan..jangan ambil riba..atau ambil untung berlebihan....ini terpakai kepada individu. Apa halnya pula kpd
    sektor perbankan?...setiap hujung tahun mereka umumkan keuntungan
    jutaan malah bilionan...,!!

    biarlah untung tu bukan kerna dgn menekan rakyat dgn 'bunga',interest' dan penalti yg berlebihan dari loan yg ditanggung utk pembelian rumah atau kenderaan!!

    ReplyDelete
  6. adakan pinjaman mudah bagi mereka yg alami masalah utk membayar hutang yg ada di 3-5 hutang berlainan perbankan...(AKPK nampak hampir kpd cara
    memusatkan pembayaran-apakata wujudkan tabung bantuan kewangan utk mencegah berlakunya kemuflisan...kata orang mencegah lebih baik dari mengubati!!

    ReplyDelete
  7. masalah kemuflisan berkait dgn pekerjaan pun ada..masa mewah bergaji lebih..mampu beli wlupun dgn cara berhutang...akan tetapi bukan siang selalu cerah...bila berlaku krisis ekononomi..menambah aset..pihak majikan mulakan dgn polisi mengurangkan kos dan pemotongan elaun dn kerja lebih masa. bermulalah hari suram bagi pekerja
    utk menyara hutang yg setiap bulan utk di bayar!!!

    akhirnya hutang bertangguh..tertunggak dan terabai utk dibayar!!

    ReplyDelete
  8. Saya berumur 24 tahun kini dah di istihar ccris dulu hutang tertunggak kereta sebanyak RM12000 kini Rm20000 kerana interest.. saya memohon agar pihak kerajaan mengambil tindakan serius dalam hal ni kerana jika ramai golongan muda muflis segala perjalanan ekonomi malaysia akan terbantut contohnya skim rumah pertama ku walaupun ia dilaksanakan bagi meringankan beban golongan yg tidak mampu khasnya bagi golongan muda tapi ramai golongan muda yang muflis tidak dapat membeli rumah kerana hutang yang banyak.. saya berharap pihak kerajaan pertimbang kan jalan penyelesaian bagi golongan ini supaya diberi peluang untuk memiliki harta..

    ReplyDelete
  9. saya pula muflis kerana tidak selesaikan tunggakkan. saya membuat pinjaman peribadi sebanyak rm50K.. pada awal untuk pembayaran balik memang berlaku masalah dgn biro angkasa sb x boleh buat potongan...hampir setahun setengah berlalu tanpa saya membuat bayaran semula, hati terbuka untuk membuat pembayaran. saya berhubung dgn bank untuk mencari penyelesaian. penyelesaian pertama adalah "overlap" loan, saya pon submit, tp oleh kerana saya masih status kontrak kena lah ada penjamin sorang, saya carilah sorang, bila dah ada tu x cukup pulak kononya komitmen tinggi so kena tambah lagi sorang...bila dah tambah lagi sorang, bank kata nama kena blacklist dgn bank tersebut so xleh buat overlap...jadi utk meredakan keadaan, saya membuat bayaran bulanan penuh..cuma tunggakkan sahaja yg saya x dapat selesaikan...nak mohon pinjaman lain x lepas2 sbb status kerja yg kontrak...bila dah setahun saya buat bayaran bulanan penuh, bank hantar surat minta selesaikan tunggakkan atau pon sekurang-kurangnya membayar rm8k..jika tidak tindakkan makamah akan di teruskan....mana lah nak cari duit masa tu...lebih kuran 6bulan dari surat tu adalah sekali saya pergi bicara...lepas tu xde...mungkin allah nak memberi jalan kepada saya, sy diserap ke jawatan tetap..dapat sahaja tetap, semua bank saya try buat loan utk selesaikan masalah saya...submit sana submit sini...tgh2 tunggu result mohon loan tu tiba2 account bank saya kena beku, asb saya kena beku..saya DAH X BOLEH BERBELANJA..dtg la surat dari insolvensi shah alam mintak saya beri maklumat tentang harta benda bertarikh 14hb dan minta balas dlm masa 7 hari, tp surat sampai 29hb..(CEKAPNYA DIAORG BEKERJA)...yes saya sudah MUFLIS!!!..kalau saya tahu, baik saya x payah bayar langsung kat bank tu...lagi saya bayar, lagi kena tindakkan...hohohhohoohho...mcm nak buat novel pulak...hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah setel ke tuan kes tuan?

      Delete
    2. wahahahaha aku la berikkutnya ikut jejak langkah..

      Delete
  10. kes saya pernah sampai ketahan INSOLVENSI, tetapi saya dpt tarik balik kerana saya buat Program dgn AKPK. Sblom itu saya ada buat pinjaman perumahan dgn bank tempatan, saya akui tidak membuat bayaran bulanan kerana tiada penyewa ketika itu selepas 1 tahun saya dibeeritahu rumah saya telah dilelong dan telah dibeli oleh staff bank tersebut. Sebelum dilelong, bank tidak mengeluarkan sebarang surat menyurat kepada saya untuk melelong atau blacklist nama saya. tetapi sebelom berlaku semua itu saya telah menstrukturkan bayaran saya dgn pihak AKPK. tetapi langkah saya juga silap apabila mengikuti program AKPK, kerana Apabila mengikuti program DMP (AKPK)si peminjam tidak boleh membuat sebarang pinjaman melalui mana-mana bank diseluruh Malaysia,kerana masih didalam program DMP(AKPK). Saya berharap Pihak tuan dpt menuntut kelonggaran kepada pihak Kerajaan supaya Orang seperti kami dapat buat pinjaman atlest 80%.

    ReplyDelete
  11. saya dah muflis lebih 10 tahun,tinggal dirumah sewa pun sudah lebih 10 tahun.nama saya digunakan oleh kawan untuk membeli kereta.kereta itu telah dijual tanpa ditukar milik oleh orang yang tidak bertanggungjawab.saya langsung tidak pernah menyentuh kereta itu.saya tidak boleh menbuat apa-apa pinjaman pun.pernah satu ketika saya ingin membuat pinjaman ah long kerana tertekan tetapi dinasihati oleh isteri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah tuan membuat byarn bulanan kepada insolvensi? Kalo tuan memang bg komitmen pada insolvensi dan telah muflis lebih 5 tahun boleh buat pengaduan pada Mahkamah Timbangtara Malaysia atau hubungi saya untuk penjelasan lanjut. 0137471276

      Delete
    2. maaf kerana lama tak buka lam.web ni sebab terlalu sibuk bekerja.Saya ada membuat pembayaran setiap bulan rm200 ringgit kepada bsn,sebab kalau tak bayar orang bsn itu akan telefon.Tapi bila saya check di cawangan bsn berdekatan jumlahnya tidak berkurangan malah bertambah banyak.saya rasa ini satu penganaiyaan kepada saya,sudahlah saya terpaksa membayar untuk sesuatu asset yang tidak ada.Dimana alamat Mahkamah Timbangtara?Sekian t.kasih.harap bantu

      Delete
    3. kes saudara zaidi sama seperti sya..dulu sy ada buat bayaran tapi tidak mengurangkan baki pinjaman sebab intrest masih berjalan...yang paling sy sakit hati orang yang dibantu dulu bukan setakat senag tapi kaya-raya...sy kini hanya menunggu saat untuk dimufliskan shaja..apalah nasib..

      Delete
    4. alah relax la fx..bankrap je pun..

      Delete
  12. Salam 1Malaysia...CAKAP BANYAK PON DAH TAK GUNA KALAU DAH MUFLIS...SEKARANG BAGAIMANA, MACAMANA CARANYA NAK KLUA DARI BELENGU MUFLIS NI?????$$$ "RAKYAT MUFLIS-NEGARA BANKRUP"

    ReplyDelete
  13. Kerajaan sepatuhnya kena ada tanggungjawab kpd rakjat Malaysia yg telah dijatuhkan Bankrap. Pada mula nya kerajaan tidak sepatuhnya kerana nak tolak product Malaysia seperti kereta dan rumah kepada rakyat melalui pinjaman bank yang rendah down payment, tetapi dengan interest yang terlalu tinggi. Seseorng yg sudah tak mampu buat bayaran installment bank, apa akan terjadi? Bank betul betul tidak ada kemanusiaan dgn menaikan interest dari 6% sampai 12% seperti contoh pimjaman rumah. Apakah kerajaan menguruskan hal tersebut dengan bijak? Inilah tanggungjawab yg patuh diselecaikan oleh pihak kerajaan. Tanya lah kerajaan kita sendiri. Luar negara pun tak macam ini menguruskan kewangan terhadap rakyat nya sediri. Sampai masa Malaysia akan menghadapi masalah ekonomi kerana sebahagian rakyat akan kaya lagi kaya, yg miskin lagi miskin. Apa itu 1 Malaysia yg telah dikemukan baru baru ini? Adakah hal seperti ini patuh diselesaikan? Jawap nya --TAK. Kerana dia orang akan jaga sendiri sj. Yg patuh datang meeting untuk menyelasaikan Muflis hak yg telah lalu....TAK DATANG...Dari dari tanggungjawab. Message dari--Rakyat yg adil suara.

    ReplyDelete
  14. Saya dh malas nk pikir....banyak sangt hutang...mujur jugak saya banyak pergi kem motivasimasa sekolah dulu...kuat lah jgk semangat nk hadapi semua nie..

    ReplyDelete
  15. mohon pihak sekretariat pantau dan mohon insolvensi jangan lagak macam ah long...nama jabatan macam nak bantu orang muflis...tapi perangai pegawai dan kakitangan...layan kita macam orang buat kesalahan bunuh dan nak kena hukum gantung....kalau kita minta tolong..mcm mcm kerenah,,,,,pemimpin laung nak kurangkan kerenah birokrasi jabatan kerajaan...tapi di jabatan insolvensi nie..tak ade nampak ke arah itu.....yg kerja kat insolvensi tu ingat...hidup kita ibarat roda.....ada masa di atas ada masa di bawah...

    ReplyDelete
  16. Mohon pd sesiapa yg dpt memberi jalan pd sy utk clearkan semua hutang sy...sy diistihar muflis...sblm ni sy xbekerja...tp skrng dah berkerja...sy nk byr blk semua hutang secara ansuran bulanan...camner cara dan pada jbtn mana harus sy berjumpa utk brrbncg membuat bayaran ansuran blnn...sbb skng ni sy bekerja status contract n cmpny xdpt nk serap sy jd permenent dan xdpt potongan kwsp...tolong berikan jalan mcm mana utk selesaikannya...

    ReplyDelete
  17. Kerajaan Malaysia pengurusan tidak sempurna, terlalu memberi kuasa kpd bank. bank ialah punca utama menyebabkan seseorang dijatukan bankruptcy. Bank di Malaysia boleh charge anda dengan bunga yg tinggi dan sesuka hati kalau masa anda tidak keupayaan membayar insuran bulanan. Ia tidak adil dan mangsa tidak dapat bantal dengan charge sehingga anda muflis. Malaysia kita tidak ada department yang boleh membantu anda pada masa tersebut.

    Apa kebaikan Malaysia? Ia hanya menyebabkan bankruptcy meningkat saja tahun ke tahun. Ia juga akan menyebabkan lagi perkembangan economic Malaysia. Tambahan pula bankruptcy laws di Malaysia akan menghukum seseorang muflis sampai boleh memusnahkan hidup seseorang.

    ReplyDelete
  18. Amatlah diharapkan pihak berwajib/Jabatan Insolvensi menimbang agar mewujudkan perundangan atau proses dan prosedur yang membolehkan seseorang muflis yang berkemampuan untuk membuat pinjaman dengan mana mana institusi kewangan semata-mata dengan tujuan menyelesaikan hutangan kemuflisannya. Kebanyakan mereka langsung tidak tahu menahu status muflis mereka sehinga mereka ingin membuat pinjaman dari bank. Ketika dan masa itu pintu pinjaman sudah tertutup dari mana mana bank. Tidak hairanlah mereka akan menemui jalan buntu untuk menangani keadaan. Sekiranya ada perundangan yang membolehkan Jabatan Insolvensi menjadi penjamin atau pencadang kepada mereka yang berkemampuan mengambil pinjaman hanya dengan tujuan menyelesaikan kes kemuflisan mereka maka pasti lebih ramai lagi dapat melepaskan diri dari belenggu muflis degan kadar yang lebih cepat berbanding dengan kaedah sekarang yang akan memakan masa bertahun tahun atau sehingga jasad di kandung tanah. Sekadar mengharap.

    ReplyDelete
  19. Hello semua orang, Nama saya Sasha Ahmad, seorang warganegara Malaysia; saya 38 tahun .. saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua tentang kebaikan tuan untuk akhirnya membawa saya kepada pemberi pinjaman pinjaman benar-benar dan tulen bernama Joyce Roland, pengarah urusan JOYCE ROLAND Pinjaman Syarikat selepas telah scammed oleh peminjam palsu lain, i adalah sia-sia dan tidak tahu siapa yang harus dipercayai semasa dia datang dan meletakkan senyuman pada wajah saya pada kejutan terbesar saya. Sesiapa di antara kamu yang juga telah menjadi mangsa penipuan, anda perlu bersusah payah tidak lebih cos, saya mempunyai membawa anda berita baik dan satu-satunya pemberi pinjaman anda boleh percaya, sila hubungi mereka sekarang melalui e-mel: {joycerolandloancompany@gmail.com »} lebih maklumat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda atau anda boleh hubungi saya melalui e-mel saya untuk mendapatkan panduan lanjut dan nasihat mengenai bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Joyce dalam sashaahmad247@gmail.com. Dan sekali lagi syukur kepada JOYCE ROLAND kerana memberi pinjaman sebanyak $ 80,000 ...

    ReplyDelete
  20. ah long kah???...pinjaman seluruh malaysia termasuk sabah sarawak kah??

    ReplyDelete
  21. ah long kah???...pinjaman seluruh malaysia termasuk sabah sarawak kah??

    ReplyDelete
  22. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  23. PINJAM NGAN BANK X BAYAR KENA MUFLIS NI MACAI MACAI PINJAMAN BERLESEN PROMO NNT X BAYAR MAMPUS LER....

    ReplyDelete
  24. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  25. Selamat siang pak / nyonya

    Kami menyambut Anda ke PERUSAHAAN PINJAMAN ELIZEBETH ISAAC, di mana kami memberikan pinjaman asli dan serius seperti:



    LAYANAN PINJAMAN TERSEDIA TERMASUK:
    ================================
    * Pinjaman Komersial.
    * Pinjaman pribadi.
    * Pinjaman Bisnis.
    * Pinjaman Investasi.
    * Pinjaman Pembangunan.
    * Pinjaman Akuisisi.
    * Pinjaman konstruksi.
    * Pinjaman Kartu Kredit
    * Pinjaman Konsolidasi Utang
    * Pinjaman bisnis dan lainnya:

    Kami memberikan pinjaman bunga 2% tanpa agunan, sehingga kami dapat mengatakan bahwa kami memberikan PINJAMAN TANPA Agunan, Anda tidak perlu merasa buruk atau kecewa dengan bank yang meminta agunan, cukup hubungi kami dengan mengirim email kepada kami di:

    elizebethisaac@gmail.com

    Terima kasih

    kami menunggu untuk mendengar dari Anda segera

    ReplyDelete