Thursday 14 November 2013

Pinda Akta Muflis 1967 Bukti Keprihatinan Kerajaan Tangani Isu Muflis- Sohaimi


Kuala Lumpur, 14 Nov– Sekretariat Bebas Muflis hari ini menyambut baik perhatian dan tindakan kerajaan serta Jabatan Insolvensi yang telah menerima pandangan dan cadangan dari Sekretariat Bebas Muflis yang mana Akta Kebangkrapan 1967 akan digantikan dengan Akta baharu yang akan dibentangkan di dalam Dewan Rakyat pada tahun hadapan.

Pengerusinya, Dato' Sohaimi Shahadan berkata, Sekretariat Bebas Muflis adalah sebuah sekretariat bersama dengan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), merupakan satu inisiatif bagi membantu golongan golongan muflis menyuarakan pendapat, rintihan dan permasaalahan yang dihadapi apabila dijatuhkan hukuman sebagai seorang yang bangkrap atau muflis.

"Dengan seramai lebih 250 ribu pemuflis yang ada sekarang ini dan hanya 28% sahaja yang berdaftar dengan Jabatan Insolvensi untuk ditadbir dan diberi peluang kedua, kami merasakan wajar kami membantu dan menerangkan serta memberi khidmat nasihat kepada para muflis akan hak hak dan peluang kedua yang diberikan oleh kerajaan.

“Kebangkrapan bukan penghujung hidup, sebaliknya ia boleh menjadi pelindung apabila seseorang gagal untuk membayar hutangnya kepada pemiutang atas pelbagai faktor” menjadikan kita di Sekretariat Bebas Muflis amat bersemangat sekali untuk membantu para muflis dan Jabatan Insolvensi dalam melaksanakan usaha usaha membebaskan para muflis daripada kemelut hutang yang ditanggung," ujarnya yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO.

Tambahnya, antara perkara yang di umumkan oleh YB Hajah Nancy Hj Shukri, Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggunjawab ke atas  Bahagian Hal Ehwal Undang Undang (BHEUU) dan Jabatan Insolvensi Malaysia (MdI), adalah pelepasan automatik kepada golongan muflis selepas sesuatu tempoh tertentu dan difahamkan draf undang undang itu telah dibawa kepada Jabatan Peguam Negara.

Selain itu juga kerajaan akan memberikan peluang kedua yang lain di dalam draf cadangan tersebut.

"Sekretariat Bebas Muflis ingin juga menyarankan agar beberapa cadangan lain saperti penggunaan khidmat CTOS (yang dikendalikan oleh swasta) yang banyak menyusahkan orang ramai dari segi maklumat yang tidak dikemas kini dan ini menimbulkan ketidakadilan dan penganiayaan, agar dikaji semula dan dihentikan terus perkhidmatannya dan digantikan dan diuruskan oleh pihak kerajaan sendiri dalam menentukan status kredit seseorang untuk dinilaikan oleh institusi kewangan dan sebagainya.

Selain itu kami berharap agar proses pinjaman dan lain lainnya dirombak semula agar tidak ada timbul masaalah penjamin sosial, teknikal, terianiaya dan tertipu dengan sistem yang ada sekarang ini," ujarnya lagi.

Sekretariat Bebas Muflis ingin mengingat dan menyarankan agar draf Akta baru ini yang akan dibentangkan diparlimen tahun hadapan merupakan satu Akta yang lengkap, kemas dan meliputi semua penyelesaian keatas permasaalahan yang timbul selama ini dengan mengambil kira peredaran zaman yang mana kemajuan bergerak dengan pantas dan sesuatu Akta itu bukanlah selalu boleh digubal.


12 comments:

  1. Kerajaan Malaysia pengurusan tidak sempurna, terlalu memberi kuasa kpd bank. Bank ialah punca utama menyebabkan seseorang dijatukan bankruptcy. Bank di Malaysia boleh charge anda dengan bunga yg tinggi dan sesuka hati kalau masa anda tidak keupayaan membayar insuran bulanan. Ia tidak adil dan mangsa tidak dapat bantal dengan charge sehingga anda muflis. Malaysia kita tidak ada department yang boleh membantu anda pada masa tersebut.

    Apa kebaikan Malaysia? Ia hanya menyebabkan bankruptcy meningkat saja tahun ke tahun. Ia juga akan menyebabkan lagi perkembangan economic Malaysia masa depan. Tambahan pula bankruptcy laws di Malaysia akan menghukum seseorang muflis sampai boleh memusnahkan hidup seseorang. Dengan AKTA KEBANKRAPAN 1967, kita sangat jelas, ini kebanyakan disebabkan oleh kuasa bank yg keterlaluan.

    Bankruptcy laws di Malaysia memang boleh menyebabkan seseorang muflis melambatkan muflis untuk hidup semula. Di dalam undang-undang bankruptcy Malaysia ada banyak syarat yang menyikat muflis untuk perkembangan semula seseorang muflis, seperti: Tidak boleh berniaga sendiri, tidak boleh terima wang lebih RM500 dari lain orang(Dikehendaki melapor kpd JIM), tidak boleh keluar luar negara berkerja (Pastport disekat), tidak dapat memegang jawatan tinggi di syarikat dan lain-lain. Ini semua memang akan menyekat seseorang muflis menjadi wang untuk perlepasan.

    Harap kerajaan kita sedar dan tidak membunuh masa depan seseorang muflis di Malaysia ini dan tidak membunuh sesama sendiri. Bankruptcy yg meningkat masa sekarang boleh menyelesaikan jika Malaysia Bankruptcy Laws (Akta Kebankrapan 1967) boleh berubah mengikut masa sekarang, bukan akta kampung yg dulu. Untuk menjatuhkan seseorang menjadi bankrupt hutangnya kalau melebihi RM150,000 keatas. Harap juga yg telah dilaporkan bankrap pada masa sekarang akan dilepaskan secepat mungkin jika hutang tidak melebihi RM150,000. Inilah yang sempurna dan sesuai untuk masa kini.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Salam boleh ke bantu sy supaya bebas muflis..0176388933

    ReplyDelete
  4. Salam boleh bantu saya ke..sbb saya di ishtihar muflis..huhu 0176388933

    ReplyDelete
  5. Salam boleh bantu saya ke..sbb saya di ishtihar muflis..huhu 0176388933

    ReplyDelete
  6. Mohon penjelasan..adakah akta kebangkrapan 1967 telah dipinda...hingga sekarang masih tidak diketahui statusnya..

    ReplyDelete
  7. Mohon penjelasan..adakah akta kebangkrapan 1967 telah dipinda...hingga sekarang masih tidak diketahui statusnya..

    ReplyDelete
  8. Klu camtu bebaskn atau beri pelepasan automatik pada saye juge dari muflis ni..0182311428..Nak kerja pon susah dah 3,4 tahun tak keje dan buntu otak nak fikir..lagi la nk fikirkan berkeluarga keadaan camni,anak bini pon xmakan nanti!!Nak tak nk sampai mati la status Muflis camni.!

    ReplyDelete
  9. Klu camtu bebaskn atau beri pelepasan automatik pada saye juge dari muflis ni..0182311428..Nak kerja pon susah dah 3,4 tahun tak keje dan buntu otak nak fikir..lagi la nk fikirkan berkeluarga keadaan camni,anak bini pon xmakan nanti!!Nak tak nk sampai mati la status Muflis camni.!

    ReplyDelete
  10. Slm mcm sy plk..bank maybnk lelong rmh..bila pergi insolvensi hnya bgth jumlah kena bayarsebanyak rm79ribu..bila tnya brpa harga rmh d lelong dan list yg dah byr,insolvesy jwb bank maybank hanya bg jumlah pembayaran sahaja..sy btl2 tdk puashati..sb sy terpaksa sign setuju byr blnn rm100 sb hendak buka akaun bank cimb utk bkerja klu x keja sape nak bantu,,dah mak dan ayah sudah tiada.. smpai skrg bln byr satu sen..lgpun akaun bank br blh buka. Jadi apa.perlu saya jika tidak puas dgn cara maybank..tdk lgkp..spttnya sy bank kena kuarka, stetement detail jumlah yg dibayar dan berapa lelong harga rumah.tolong saya..bg pendapat

    ReplyDelete
  11. Please help me...macamana boleh buat penjadualan semula @ pinjaman agar boleh tutup hutang lama

    ReplyDelete
  12. Bagaimana untuk menghubungi Sekretariat Bebas Muflis?

    ReplyDelete